Et par enkle spørsmål ang.FCE

Et par enkle spørsmål ang.FCE

Innlegg søn 24.01.2010 22:52

Er ny i forumet, med Mac og med FCE
Kan ikke Final Cut Express finne/bruke avchd-filer som ligger på disken? Må de "behandles" før bruk?

medlem i 7 måneder

Re: Et par enkle spørsmål ang.FCE

Innlegg tir 26.01.2010 22:44

Du må ha FCE 4, bruke funksjonen Log and Transfer og importere filene enten direkte fra kamera eller fra minnekortet via en kortleser. Filene er organisert i en spesiell struktur på minnekortet som gjør at FCE må sette sammen disse før konvertering slik at FCE kan bruke disse.

medlem i 63 måneder

Innlegg tir 26.01.2010 23:08

OK. Forstår jeg deg rett kan ikke FCE4 hente inn avchd-filer som ligger på disken og er imp. av andre programmer. Har en del filer som ligger på en (annen) PC som står i et lokalt nett. (har ikke enda fått koblet meg opp mot dette PC-nettet, får ikke kontakt, (men jeg ser navnet på server og pc-er i Finder)

medlem i 7 måneder

Innlegg tir 09.02.2010 4:56

Hei

Jobber du med AVCHD filer på Mac er dette en kjekk plass
http://www.shedworx.com/
Se også litt om HD video
http://www.shedworx.com/hd-information
Har hattt prog fra disse gutta siden de startet opp
De har også en bundle av alle prog som er noe rimeligere enn å kjøpe de enkeltvis
Jeg greier meg kun med prog fra Shedworx + 4Media Video Converter Platinum for Mac
for hantering av AVCH filmer før redigering
4Media Video Converter kan kjøre batch med konvertering av flere filmer samtidig

Jeg lagrer AVCHD filmer rett i mapper på disken fra kamera eller SD brikke.
Ved bruk for redigering konverter jeg kun en kopi av filmen.
AVCHD filene beholder jeg som orginale da de tar liten plass å lagre
Med HD Quick Look installert på maskinen kan jeg se hvilken film det er i finder med Cover Flow
Den viser da første bildet i AVCHD filmen som gjenkjennelse på hvilken film det er
Med Flamingo HD har jeg AVCHD filmene sortert ( som i iPhoto ) for å holde oversikt
Med Revolver HD brenner jeg plater eller arkiverer AVCHD filmene om behovet er der
Med Toast kan du gjøre det samme som med Revolver HD
Med Toast player som følger med Toast kan du også spille av AVCHD filmer direkte og er veldig bra
Jeg bruker den veldig mye for å se på mine AVCHD klipp før valg om konverting før redigering
For redigering bruker jeg nå utelukkende FCE4 fra Apple.

For de som ikke er så stive på FCE4 er dette en god inføring
http://www.izzyvideo.com/learn-final-cut-express/
Det er også gratis å laste ned instruksjons videoene for FCE4
Resten på Izzy video er basert på medlemskap
Men det er en utrolig bra side om du har en liten fotograf i magen

Lykke til

medlem i 16 måneder

Innlegg lør 20.02.2010 10:20

Hvis AVCHD-mappa er importert fra kamera er det viktig at filstrukturen i mappa beholdes, både mts- (videoklipp), cpi- (klippinfo), mpl- (spilleliste), bdm-filene (klipp indeksfil) må ligge slik de ble organisert i kamera.

Video (AVCHD) overføres til Final Cut med Log & Transfer (Fil-menyen). Man merker de filene man ønsker å importere og klikker på Add Selection to Queue.

medlem i 63 måneder

Returner til Videoredigering

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: BlackCoffee og 1 gjest