Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav larserikjensen » ons 30.09.2009 21:07

Hei folkens,

Solgte unne det meste av hifi her om dagen. Kona likte ikke alle kablene... :-(

Vurderer nå å kjøpe aktive høyttalere(aktive) som jeg kopler rett i PC/iPhone. De fleste studiomonitorer kommer med XLR utganger men det finnes fabrikkbygde y-kabler som konverterer til 3,5mm Mini-Jack.

Har foreløpig bare vurdert Genelec 8030/8020: http://www.genelec.com/products/2-way-monitors/8030a/

Noe jeg trenger å vite om aktive høyttalere til stuebruk?

Hvilke andre alternativer bør jeg vurdere?

Takker så meget for mange gode tips og råd:-)

Lars Erik
medlem i 174 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav LogB.no » tor 01.10.2009 21:57

Heisan.

Jeg driver å setter opp et lite studio og etter en del research fant jeg ut at Blue Sky var tingen for meg:

http://www.belco.no/nor/studio_programv ... _fra_lager

Blue Sky EXO heter de (ca 3300.-) les også testene! Mulig ikke noe for deg men du kan jo kikke litt :)

L.
medlem i 190 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav svenarne » ons 21.10.2009 14:04

Jeg ville nok gått for mer 'gøyale' monitorer med 8-tommere for stuelytting. Behringer 2031, Samson Resolv, KRK Rokit 8 come to mind.

Jeg har brukt disse Genelecene endel og har vanskelig for å se dem for meg fylle et stort rom med musikk.

Sven
medlem i 174 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav Dozerbabar » lør 24.10.2009 22:29

Jøss, da har du andre erfaringer av 8030 enn meg. Jeg har de i stua selv og de gjør ingenting annet enn å imponere på alle jeg drasser inn i stua på vors :)

Har forøvrig 8040 i studio og er en Genelec-mann, så skal ikke prøve en gang å fremstå som objektiv :)

Jeg har en Rotel forforsterker for å ha flere innganger og fjernkontroll til volum. Kona er i hvertfall happy ;)
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav Thorolf » søn 01.11.2009 22:12

Har et par av disse på hytta:

Bilde

ESI nEar 05 eXperience http://www.instrumentrekvisita.no/product_detail.asp?pkProduct=5102&pkCategory=1700 kr. 2.700,-

Spiller rent så høyt jeg gidder i en relativt stor hyttestue. Kjempefornøyd. :)
medlem i 198 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav aslak » tir 08.12.2009 21:52

Bruker selv Genelec 8030 hver dag, men jeg ville ikke hatt dem i stua. Det er så enkelt som at høyttalerene er laget for å være et verktøy for nedmiks, noe som gjør at blant annet mellomtonen er skarpere enn ønskelig hjemme. Genelec har dog en serie til hjemmebruk, som muligens er litt mer egnet.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav Dozerbabar » tir 08.12.2009 23:59

Jøss, synes du de er harde i mellomtonen?

Jeg synes ikke de er skarpe i mellomtonen i det hele tatt. Om noe så er de litt heavy i lav mellomtone, men skarpe i mellomtonen synes jeg ikke de er. 10-serien til Genelec derimot, er MYE skarpere i øvre mellomtone.

Uansett, om en høyttaler er laget for nedmiks eller ikke synes jeg er ganske uvesentlig så lenge de spiller slik som du liker det.

YMMV :)
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav Snarf » man 14.12.2009 10:06

For min del ville jeg heller kjøpt noe fra HIFI klubben til stua. Studiomonitorer er som andre også nevner, ikke optimale til HIFI bruk.
De skal tross alt være så nøyaktige som mulig (for å avdekke ulyder i mixen).
Mens HIFI høytalere skal prøve å pynte lyden og gjøre den så god som mulig.

Vil du ha mest mulig nøyaktig lyd eller "penest" lyd? Blir vel det du må tenke på.

Jeg bruker GEnelec 8030, DYnaudio BM6a, og Alesis M1 i studio.
I stua bruker jeg KEF høytalere fra HIFI klubben, og Zeppelin blir "bedre" på disse enn på studiomonitorene.

Det var mine 0,2$ :)

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav aslak » tir 15.12.2009 20:51

da er vi to mot en :p

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav svenarne » fre 18.12.2009 13:57

Okay, to mot to. Jeg mener det er til dels overtro at produkter markedsført som 'studiomonitorer' er mer nøyaktige/nøytrale enn gode HIFI-høytalere.

Hvis alle studiomonitorer var så flate og nøytrale som markedsførerne skulle få en til å tro, ville de alle høres like ut, og det gjør de jo ikke!

Jeg skulle tro at mye av 'maset' i øvre mellomtone som forbindes med studiolytting kan forklares med at man sitter med høyttalerne pumpende rett i trynet, til forskjell fra ved stuelytting.

Jeg kan anbefale en SOUND ON SOUND-artikkel som sto på trykk for endel år siden, hvor typiske studiomonitorer ble sammenliknet med typiske hifi-høyttalere. Jeg ikke klarer dog ikke å finne artikkelen på nettsiden nå :-P

Mitt standpunkt angående Genny 8030 står ved lag. Med min musikksmak ville jeg iallefall ikke bli tilfredsstilt av høyttalere som ruller av ved 60 Hz.

Sven


Til Snarf: 20 cent? Dine tanker er tydeligvis verdt mer enn andres ;)
medlem i 174 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav Snarf » tor 07.01.2010 12:02

Sven Arne:
Jeg priser meg selv til ti ganger mer enn alle andre, fordi mammaen min sier at jeg er best :P

(Eller: en liten leif der, ja. Takk for at du påpeket den :) )

Aslak: long time no speak. Fortsatt studio i trondheim?

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Aktive høyttalere til stuen, Genelec 8030 vs. ???

Innleggav aslak » fre 22.01.2010 21:16

Snarf: Jepp, ett litt større og fire små. 100% pc-fritt ble vi i forrige uke ;) kan ikke bli bedre enn det:)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Musikk / Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]