Slipp og drafunksjonen i bilder svikter - har dere noen tips

Slipp og drafunksjonen i bilder svikter - har dere noen tips

Innleggav Jorun » man 09.01.2017 12:48

Bruker programmet "Bilder" på min imac til å lage album, kalendere osv. De siste månedene, også før jeg oppgraderte til den siste macOS sierra, har dra og slipp funksjonen plutselig sluttet å fungere. Sitter med bildene som skal plasseres inn i albumet, drar bildene dit jeg skal ha de og de smetter på plass. Så plutselig, så fungerer det ikke. Da må jeg velge autofyll bilde, så smetter det inn, men ofte ikke i den rammen jeg vil ha de. Dette er syyykt frustrerende. Noen ganger, når jeg har lukket programmet og restartet imac´n fungerer det helt fint igjen. Til det plutselig er slutt på morra igjen. Slik har det vært fram og tilbake siden i august. Det gjør jo at jeg aldri får gjort ferdig albumet fordi jeg blir så frustrert :-[

Er det noen som vet hva dette skyldes?
Er det noen som har noen tips til hva som kan gjøres for å få en stabil dra og slip funksjon?

Forøvrig fungerer dra og slipp utmerket ved flytting av filer i mapper / skrivebord osv. Det er kun i programmet Bilder dette er ett problem.

Takknemlig for svar.
medlem i 86 måneder
 

Re: Slipp og drafunksjonen i bilder svikter - har dere noen

Innleggav iBjorn » tir 10.01.2017 18:22

Hei Jorun,

Jeg ville ha begynt med å reinstallere macOS fra gjenopprettingspartisjonen. Du mister ingenting men får en «fresh» installasjon av alle systemfiler og programmer. Hold Cmd + R inne ved oppstart fra «kald» maskin og følg anvisningene for reinstallasjon.

Selv om ingen av filene dine eller programmene dine som nevnt slettes, bør du likevel alltid ha en fersk backup av filene dine på en ekstern lagringsenhet, ikke minst i en slik situasjon.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]