Innspilling av lyd. Audio redigering.

Innlegg man 16.04.2012 12:30

Å legge inn innspilt lydopptak/stemme i etterkant av filmopptak var et mye bedre alternativ enn å bruke mygg mikrofonen direkte via kameraet under innspilling. Dette pga romklang og susing - og trafikk.
Men, på grunn av dette så vil der bli flere lydopptak og dermed kutting i filmen. Dvs man hører at det er flere lyd innspillinger siden lyden slippes inn og ut.

Hvordan skulle vi alternativ ha gjort innspillingen? Vi prøver "Background Noise Removal" og "Hum Removal", men dette hindrer ikke avsløringen av oppdelte lydklipp.

Noen gode råd?

P.S. Lydinnspillingen skjer i Garageband.

medlem i 41 måneder

Re: Innspilling av lyd. Audio redigering.

Innlegg tir 17.04.2012 19:02

er ingen ekspert men du kan i alle fall automatisere volumet (skru ned der det ikke er dialog) for å gjøre det mindre tydelig.

tror forrester izotope har er program, RX2 pro eller no, som er midt i blinken. tror du kan teste gratis 10 dager, koster mange tusen å kjøpe...

lykke til!

medlem i 35 måneder

Innlegg ons 18.04.2012 0:03

Jeg ville heller sett på equalizing -EQ, hvor du kan lete opp frekvensområder du ikke liker, og så dra dem ned i volum. Tilsvarende kan du også gi et lite løft i området du ønsker å høre (tale, sjekk ut rundt 500-1500Hz).

Her er en link som tar for seg Garageband EQ, og Youtube har gjerne noen demonstrasjoner på lager. :)
http://garageband.maccreate.com/2010/07/26/using-the-visual-eq-in-garageband/

medlem i 50 måneder

Innlegg fre 20.04.2012 0:04

Har du tilgang på Final Cut Express ? Da kan du legge filmen inn der på tidslinjen og dempe orginal lyden ned, og så legge inn kommentarsporet på en linje.Og tilpasse lydforholdet mellom sporene. Der er til rådighet 99 lydspor og 99 videospor. Ellers er det lurt på opptaks stedet og ta opp sammenhengende lyd i ca 1 min med linselokket på (Sort bilde) Så kan det brukes til og legge som ny bakgrunslyd på orginalsporet.

THB FILM

medlem i 71 måneder

Innlegg tir 01.05.2012 1:37

THB FILM Wrote:Har du tilgang på Final Cut Express ? Da kan du legge filmen inn der på tidslinjen og dempe orginal lyden ned, og så legge inn kommentarsporet på en linje.Og tilpasse lydforholdet mellom sporene. Der er til rådighet 99 lydspor og 99 videospor. Ellers er det lurt på opptaks stedet og ta opp sammenhengende lyd i ca 1 min med linselokket på (Sort bilde) Så kan det brukes til og legge som ny bakgrunslyd på orginalsporet.

THB FILM

Jeg bruker Final Cut Pro. Jeg har tatt bort orginal lyden helt, da den ikke skal brukes. Men leser inn hva som skal sies i forskjellige lydspor/klipp i tidslinjen - og dette utgjør "inn/ut" av lyd sekvenser. Jeg har fadet lydnivået på hvert lydspor; altså øker lyden inn, og demper lyden ut. Dette gjør hvert fall overgangen mykere.
Jeg har i tillegg tenkt på det du skriver til slutt her; å ta opp bakgrunnslyd og legge den i mellom klippene. Men skulle tro alt dette er unødig arbeide?

medlem i 41 måneder

Returner til Videoredigering

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester