Hvorfor blir kvaliteten så elendig etter eksport fra iMovie?

Hvorfor blir kvaliteten så elendig etter eksport fra iMovie?

Innlegg lør 12.12.2009 23:15

Hei.
Er relativt ny innen videoredigering. Har akkurat kjøpt meg en iMac og tenkte å bruke iMovie til redigering av en del film jeg har liggende.

Jeg har et DV kamera og bruker firewire til overføring av film til dataen. Da jeg enda ikke har fått med en firewore 400 til 800 kabel, ble jeg nødt å overføre filmen til en windowsmaskin jeg har. Valgte da å overføre i høyeste kvalitet og klippet ble lagret som en .avi fil. Det var ca 3 min som ble fylte ca 500mb. Klippet ble deretter overført til macen og importert til iMovie.

Etter litt lett redigering i iMovie valgte jeg eksporter. Jeg valgte "stor" på filstørrelsen. Dette var valget som ga best kvalitet. Deretter ble filmen lagret som en .m4v fil.

Kvaliteten på denne en veldig dårlig og kornete sammenlignet med .avi filmen. Den lar seg overhodet ikke avspille i fulskjermmodus uten å ble rein grøt. Det er også litt rart at den velger iTunes som standardavspiller og ikke Quickmovie. .m4v filmen er redusert til ca 80mb

Er det noen opplyste sjeler som kan fortelle meg om jeg gjør noe galt.

medlem i 10 måneder

Re: Hvorfor blir kvaliteten så elendig etter eksport fra iMovie?

Innlegg man 14.12.2009 0:30

En start er å velge import i dvformat til final cut express.

Imovie starter med å konvereter dine dv-avi til aples intermediat codec---eller hva det heter.
Sist endret av pc den man 14.12.2009 0:37, endret 1 gang

medlem i 32 måneder

Innlegg man 14.12.2009 0:36

Under menyen Deling har du flere valgmuligheter. Det som gir best resultat (størst fil) er Eksporter med QuickTime...

Da får du god kvalitet. Det du har valgt er de typiske valgene som passer fint til iTunes, mobiler, nettsider osv.

medlem i 53 måneder

Innlegg ons 23.12.2009 12:48

Jeg har en film ferdig redigert på 30 minutter, valgte å eksportere med quicktime. Men det ble som nevnt over her dårlig kvalitet, speseiellt når jeg hadde klipp jeg hadde satt opp hastigheten med 800 %... Kornete ble det også. Hva kan gjøres for de som ikke har Final cut express?

medlem i 45 måneder

Innlegg tir 02.02.2010 14:16

bambini:
jeg forsøkte å lagre i quictime slik du foreslo. det blir enda dårligere kvalitet da.

medlem i 15 måneder

Innlegg ons 03.02.2010 22:30

DV er en veldig komprimert og stygg codec, så å forvente å få god kvalitet etter hard H.264-komprimering er litt optimistisk. Crap in = crap ut.

Nøyaktig vilke valg i hvilke menyer gjorde du når du prøvde å eksportere? Hvilken versjon av iMovie bruker du?

Jeg vil anbefale deg å lese gjennom Apples tutorial om hvordan få god kvalitet på H.264-video: http://www.apple.com/quicktime/tutorials/h264.html

Test f.eks. følgende innstillinger.

Bilde

Husk å trykke på Video Options og velge Multi-pass.

Dersom du ønsker en mindre bildestørrelse, vil jeg anbefale 640x360 eller 512x288. Da kan du også justere ned datarate til 2000 for 640x360 og 1000 for 512x288.

Administrator

medlem i 85 måneder

Innlegg tor 04.02.2010 11:19

Thomas, jeg lurte på om filmen som lagres i mitt Nikon D300s, hvilket format er det. Og fremgangsmåten du her linker til, kan den brukes av meg mht. til mitt kamera ?

medlem i 15 måneder

Innlegg tor 04.02.2010 19:27

D300s lagrer video med en Motion JPEG-codec. Du kan fint konvertere den til H.264 for levering, men for etterarbeid vil jeg anbefale deg å konvertere til Apple Intermediate Codec eller ProRes 422 (hvis du har Final Cut Studio).

Etter du er ferdig med redigeringen, kan du konvertere til H.264 f.eks. med MPEG Streamclip. Der kan du krysse av for "Better downscaling", noe som vil gi deg langt bedre kvalitet enn QuickTime klarer ved nedskalering til web-utgaver med en bredde på f.eks. 640. Skal du laste opp i HD, trenger du ikke gjøre noe nedskalering, så da kan du like greit bruke QuickTime. Guiden til Apple om H.264 er ganske fin.

Administrator

medlem i 85 måneder

Innlegg tor 04.02.2010 20:44

thomasb Wrote:DV er en veldig komprimert og stygg codec, så å forvente å få god kvalitet etter hard H.264-komprimering er litt optimistisk. Crap in = crap ut.

Nei ......briliant video inn = crap out...
For DV er beste kompremeringsstandard for amatørfilm som ikke er hd. Vanlig DV-avi har like stor eller større datamengde enn all hd-kompremeringer.

final cut express kan jobbe med dv-avi uten konvertering, men klarer ikke feks. avch uten konvertering og kvalitetstap.

medlem i 32 måneder

Innlegg tor 04.02.2010 23:23

Thomas.

Beklager, dette ble mye på en gang for meg. Er ny på Mac, var heller ingen kløpper på PC, og dette var mye å forholde seg til.
Hvordan gjør jeg dette ? Den koverteringen mener jeg. Jeg bruker iMovie til redigering.

En ting til. Bildet du har lagt inn litt lenger oppe. Prøvde å finne en lagringsmetode i iMovie hvor det ser slik ut, men finner ikke. Er dette fra Final Cut kanskje ?

medlem i 15 måneder

Innlegg fre 05.02.2010 1:57

Slik kan man beholde oprinnelg dv-avi kvalitet i videoarkivet:
1. kjøpe final cut express for ca 1500 kroner.
2. Kjøpe ekstern disc på 1.5 terra (ikke fat32, men macformatering.)
3 sett dv eller anamorphic dv i easysetup før capturing

medlem i 32 måneder

Innlegg fre 05.02.2010 10:55

Ok. Jeg har en ekstern HD, men ikke Mac formattert. Hvorfor må jeg ha 1.5 TB ?

Hadde tenkt meg FC express ja.

Det siste du nevner her, er det mht. oppsettet i FC eller i kamera ?

medlem i 15 måneder

Innlegg fre 05.02.2010 13:13

abamilen Wrote:Ok. Jeg har en ekstern HD, men ikke Mac formattert. Hvorfor må jeg ha 1.5 TB ?

Størrelsen er avhengig av datamengden så hvis du ikke har så mye holder det jo med mindre ekstern harddisc. Av mange grunner er det praktisk å ha videofilene på ekstern disc og ikke i selve maccen.
Den må være macformatert fordi fat32formatert bare tar 4 giga pr fil. Hvis du har et timesbånd vil da maskinen melde at discen er full å avbryte inlasting når filstørrelsen når 4 giga. NTFS formatert kan du heller ikke bruke.
En Fat32 disc kan du (maccen) naturligvis selv omformatere til macformat, men da slettes eventuelle filer som er på discen fra før av.

abamilen Wrote:Det siste du nevner her, er det mht. oppsettet i FC eller i kamera ?

Svært viktig.....for du må selv velge i FC å capture i uforandret dv-avi kodec og ikke til aplle intermediat codec (slik imovie gjør).
Dette valget er i såkalt easysetup hvor du velger at du har dv kamera og i en undermeny hva slags dv signal du har.
Gammeldags firkantet 4-3 dv skal captures som "DV" (valg mellom 12 bit lyd og 16 bit lyd).
Bred 16-9 format DV tror jeg skal captures som "anamorphic DV" slik at FC vet at det er bredt format.

Ellers får du mas om såkalte scratchdiscer....poenget er at du via egen meny som dukker opp må fortelle at videoråstoffet skal inn på den eksterne discen. Råstoffet havner i ymse mapper som du senere kan samle i egnede mapper...men da mister prosjektet kontakt med råstoffet så lurt å organisere råstoffet i egnede mapper med finder før du starter redigering av filmer.

medlem i 32 måneder

Innlegg lør 06.02.2010 11:09

ok. takk for utfyllende info.

får prøve å få til dette

medlem i 15 måneder

Innlegg man 08.03.2010 16:00

Hvor mye fyller 1 times opptak når det importeres på denne måten med fce?
1 time importert med imovie fyller omtrent 13gb. Går ut i fra at det er mere ettersom kvaliteten er bedre.

medlem i 10 måneder

Neste

Returner til Videoredigering

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester