abamilen Wrote:Ok. Jeg har en ekstern HD, men ikke Mac formattert. Hvorfor må jeg ha 1.5 TB ?
Størrelsen er avhengig av datamengden så hvis du ikke har så mye holder det jo med mindre ekstern harddisc. Av mange grunner er det praktisk å ha videofilene på ekstern disc og ikke i selve maccen.
Den må være macformatert fordi fat32formatert bare tar 4 giga pr fil. Hvis du har et timesbånd vil da maskinen melde at discen er full å avbryte inlasting når filstørrelsen når 4 giga. NTFS formatert kan du heller ikke bruke.
En Fat32 disc kan du (maccen) naturligvis selv omformatere til macformat, men da slettes eventuelle filer som er på discen fra før av.
abamilen Wrote:Det siste du nevner her, er det mht. oppsettet i FC eller i kamera ?
Svært viktig.....for du må selv velge i FC å capture i uforandret dv-avi kodec og ikke til aplle intermediat codec (slik imovie gjør).
Dette valget er i såkalt easysetup hvor du velger at du har dv kamera og i en undermeny hva slags dv signal du har.
Gammeldags firkantet 4-3 dv skal captures som "DV" (valg mellom 12 bit lyd og 16 bit lyd).
Bred 16-9 format DV
tror jeg skal captures som "anamorphic DV" slik at FC vet at det er bredt format.
Ellers får du mas om såkalte scratchdiscer....poenget er at du via egen meny som dukker opp må fortelle at videoråstoffet skal inn på den eksterne discen. Råstoffet havner i ymse mapper som du senere kan samle i egnede mapper...men da mister prosjektet kontakt med råstoffet så lurt å organisere råstoffet i egnede mapper med finder før du starter redigering av filmer.