Anbefaling av lydkort

Anbefaling av lydkort

Innlegg lør 30.01.2010 1:39

Hei og god kveld folket!

Skal til USA i vår og tenker da å kanskje kjøpe nytt eksternt lydkort.
Har da forskjellige kriterier:
- Må gå til mac
- Støtte for FireWire 400/800
- Mic-preams (Phantom), minst 2 stk, gjerne også mulighet for kobling av jack rett i
- Gjerne ikke mer enn $500 i statene. Pris i norsk butikk ligger vel da på under/rundt 4000,- NOK

Har sett litt på Apogee DUET og M-Audio Profire 610.

Noen som har andre anbefalinger eller som kan gå god for en av de nevnte?

God natt videre! :)

medlem i 19 måneder

Re: Anbefaling av lydkort

Innlegg tir 02.02.2010 0:36

Har hatt veldig gode erfaringer med M-Audio, Profire 610 ser ut som et knall valg.

S

medlem i 34 måneder

Innlegg tor 04.02.2010 19:24

Jeg bruker Audio 8 DJ lydkort. Kjempe fornøyd, bruker det til å spille traktor/ableton/reason, legge vokaler, midi clock synche to eller fler maskiner. Mange utganger/innganger. Sjekk det ut :)

Hva skal du bruke det til?

medlem i 11 måneder

Innlegg lør 06.02.2010 16:11

Skal bruke det til opptak av trommer, gitar og flere akustiske instrumenter. Kommer først til å bruke det med Ableton live, men tror jeg etter hvert kommer til å gå over til Logic Pro.

medlem i 19 måneder

Innlegg søn 07.02.2010 20:23

Hvis du skal ta opp trommer, så burde du kanskje prioritere noe med 4 xlrinnganger?

m-audio fasttrack ultra?

medlem i 73 måneder

Innlegg man 08.02.2010 16:05

Hm, ja, kanskje det hadde vært tingen! Hvordan er lydkvaliteten i det kontra ett av de andre (eller helt generelt)? Blir det noe særlig treigere med USB forresten?

medlem i 19 måneder

Innlegg ons 10.02.2010 9:01

Hei.

Her er ett par tips fra en som har holdt på med hjemmestudio de siste fem årene.

- Skal du ta opp ett trommesett trenger du hvertfall 8 innganger på lydkortet.
- Gode lydkortprodusenter er: RME, MOTU og Apogee. Disse lager lydkort av semiproff/proff kvalitet til en grei sum. Hvertfall hvis du kjøper dem i USA.
- Styr unna USB-lydkort!
- Ableton Live er ikke å anbefale til ditt bruk.
- Før du bestemmer deg for å kjøpe Logic, prøv Cubase først. Cubase er bygget opp på en mye proffere måte enn Logic. Mulighetene er flere, samt at strukturen i Cubase tillater flere prosesser og mer utnytting av systemet. Har brukt Logic Pro før, nå bruker jeg kun Cubase.

Og helt til slutt.
Apogee Duett er ett MYE bedre lydkort en Profire 610.
AD/DA convertingen til Apogee ligger 10 år frem i tid sammenlignet med M-Audio sin!

Hvis det er noe du lurer på ang. hjemmestudio er det bare å spørre:)
Lykke til!

.

medlem i 7 måneder

Innlegg ons 10.02.2010 22:18

Nice! Takk for bra svar! Så litt på dette: http://www.bhphotovideo.com/c/product/4 ... ml#reviews
Hva slags tanker har du om det? Veldig fin pris!

medlem i 19 måneder

Innlegg tor 11.02.2010 1:25

Trenger du kun 2 inn, er det ingenting på markedet i dag som kan måle seg med Duett. Låter glimrende og er i tillegg lett å ta med...

Skal du ha mer innganger og ikke er så opptatt av å drasse det med rundt kan du sjekke ut Presonus. Har selv ett Firestudio som jeg har brukt som preamp til mixere, utbygging til protools, standalone lydkort osv... Dette er meget fleksibelt, har gode preamper og mye moro for penga.

Begge har også gode drivere til Mac... noe enkelte andre sliter med...

medlem i 57 måneder

Innlegg tor 11.02.2010 13:44

Ok, da går jeg for Duet hvis jeg skal ha to innganger. :)
Men hvis jeg skal ha flere innganger hva er det beste lydkortet til rundt $500? Skal kjøpe herifra: http://www.bhphotovideo.com/c/search?ci ... 4294956789
Noen anbefalinger?

Har sett litt rundt og kommet over MOTU 8pre, PreSonus FireStudio Project og Focusrite Saffire Pro 40. Noen som vet hvilket av disse som jeg burde gå for? Skal forresten brukes med Mac.

medlem i 19 måneder

Returner til Musikk / Lyd

Hvem er i Forumene

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester