Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav casablanca » tir 29.01.2008 23:53

Jeg har lest gjennom tidligere tråder rundt dette temaet, men ser at det er mye synsing, gjetting og "det bør fungere" type svar. Har selv prøvd flere løsninger uten å komme noen vei (jeg bruker en Mac).

Har Quicktime Pro, men som foreslått så fungerer det ikke bare å vente til programmet er ferdigstreamet, så klikke på trekanten nederst til høyere for å kunne "Save as source" eller "Save as quicktime movie". Begge deler gir meg ingen mulighet til dette, men bare å lagre en fil som heter "asx" eller "asx.aspx" som jeg har forstått kun er en fil som inneholder henvisninger til selve streaming fila.
Jeg ser ingen adresse i de filene jeg kan bruke.

Er det noe som har fått dette til?
medlem i 221 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav nbgoldin » ons 30.01.2008 0:01

Jeg gjør det hele tiden :D Har alle ut i vår hage episodene +++
Trykk på trekanten og save as quicktime movie, hvis du tar source så er du avhengig av internett fordi da streamer den bare... :-P

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav casablanca » ons 30.01.2008 10:14

Hmmmmm... interessant.
Det som ingen forteller er at selv om filnavnet som dukker opp når man ønsker å lagre som Quicktime movie kun er "asx" (som for meg indikerer at her er det ikke noe å hente) så er det faktisk en fullgod Quicktime fil å lagre.
Det viser seg at videofila faktisk er der allikevel!

Quicktime player forteller meg ("Window"-"Show movie inspector") at videofila jeg har lagret er en Windows Media Video Standard 9, så da går jeg ut fra at det riktige etternavnet skal være WMV.

Hvordan lagre videofiler fra NRK sitt Nett TV
Så for å oppsummere, om andre skulle spørre om hvordan man lagrer NRK sine programmer fra nett TV som videofiler på egen harddisk:

1) først trenger du å ha følgende installert:
- Quicktime Pro (kr. 250,-) Den vanlige versjonen som følger med maskinen din lar deg ikke lagre videoklipp.
- Flip4Mac WMV (gratis) med denne er det mulig å se på Windows Media filer av forskjellige typer i Quicktime player

PS: det finnes gratisalternativer til Quicktime pro. Har dessverre ikke prøvd disse ut selv, men nevner de allikevel:
- QT amateur (gratis -ser ut til å være en fullgod erstatning for Quicktime Pro)
- iGetMovies (gratis).

For å avspille videoklipp i fullskjermstørrelse (noe man heller ikke kan gjøre med den vanlige versjonen av Quicktime. Derimot er dette mulig meg QT Amateur som er nevnt ovenfor) kan man bruke:
- Full-screen movie player (gratis).
- Xinema (gratis)

2) Gå til NRK nett TV og velg det programmet du ønsker å se.

3) Programmet begynner å spilles av. Det som her er viktig er at du lar hele programmet "streame" ferdig. Dette kan gjerne ta en god stund, så vær tålmodig (du kan gjerne sette avspilleren i "pause" modus og programmet vil fortsette å lastes ned allikevel).
Bilde
Nederst i avspillervinduet vil du se hvor langt du har kommet. Først når du ser at den grå streken er kommet helt til høyre er den ferdig (flytt avspillerhodet mot slutten og trykk på "play" knappen for å sjekke dette).

4) Når du er helt sikker på at nedlastingen er ferdig kan du lagre videoklippet. Det er her du stanger i veggen om du ikke har Quicktime pro (jeg regner med at en av gratisalternativene også vil fungere).
Trykk på trekanten helt til høyre og deretter "Save as Quicktime movie".
Bilde

5) Når du velger å lagre videofila vil filvelgeren vise det fantasifulle navnet "asx". Endre dette til noe annet, mer beskrivende for klippet (f.eks. Der ingen visste at nokon skulle bu.WMV).
La det gå noen sekunder før du avslutter NRK nett TV vinduet ettersom dette ofte er svære filer og det kan ta litt tid før det hele er lagret.

6) Du har nå den hele og komplette videofila på maskina di og kan se på den i f.eks. Quicktime player når som helst (uten å måtte ha nettilgang).
Om du ønsker å konvertere fila til andre formater, i en annen kvalitet osv. kan du gjøre dette i Quicktime player ved hjelp av "File"-"Export" menyen.

Det var det!
Jeg ville satt pris på tilbakemelding fra de som evt. prøver gratisalternativene til Quicktime Pro -om de gjør samme jobben.
(Jeg hørte dessverre om disse etter at jeg allerede hadde punget ut for Quicktime pro, og nå som den er installert har jeg ikke mulighet for å teste ut gratisalternativene).
medlem i 221 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav nbgoldin » ons 30.01.2008 10:28

Merkelig... På min så lagrer den seg automatisk, og jeg kan spille den...

Bilde

Edit: Ellers så anbefaler jeg å bruke VLC til å spille av vanlige video filer (jeg bruker det til alle bortsett fra spesielle quicktime filer og internett... Egentlig så syns jeg Quicktime er ganske dårlig, pro også... Jeg syns Pro burde vært den som allerede var på mac'en når du kjøpte den og at det var gratis... VLC spiller jo nesten alle video filer!

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav casablanca » ons 30.01.2008 11:21

Hva mener du når du sier "På min så lagrer den seg automatisk, og jeg kan spille den"? Kommer det en videofil opp på skrivebordet hver gang du avspiller noe hos NRK nett TV?

Ang. VLC: de fleste skryter voldsomt av dette programmet. Jeg er kanskje en av de få som ikke helt har fattet poenget og synes det ser stygt ut og er lite brukervennlig. Et Mac program etter min mening bør være intuitivt og med et smakfult brukergrensesnitt. VLC er mer et program som er laget for nerder ser det ut for meg.
Det er derfor jeg bla. heller bruker Apple sin egen DVD avspiller enn VLC.

Nå hisser jeg vel på meg de fleste Mac brukere og denne tråden kan like godt omdøpes til "for og imot VLC" eller noe slikt ;)

Men nok om det -jeg er interessert i å høre om instruksene mine for nedlasting av video fra NRK fungerer, og om gratisalternativene gjør det like bra som med Quicktime Pro.
Sist endret av casablanca den ons 30.01.2008 11:27, endret 1 gang
medlem i 221 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav nbgoldin » ons 30.01.2008 11:24

Hva mener du når du sier "På min så lagrer den seg automatisk, og jeg kan spille den"?
Kommer det en videofil opp på skrivebordet hver gang du avspiller noe hos NRK nett TV?


Nei... Der uttalte jeg meg litt feil :rolls eyes:
Mente at den lagrer seg i riktig format når jeg tar "lagre som quicktime movie" i safari...
Så har jeg jo da installert flipformac og quicktime pro da :D

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav casablanca » ons 30.01.2008 11:30

Ikke for å være pirkete, men hva eksakt mener du med "riktig format"? Kommer det opp et mer forståelig filnavn enn jeg har opplevd ("apx" eller hva det nå var) med etternavn og det hele?
Jeg brukte nemlig Seamonkey (Firefox og Thunderbird i ett), så det er kanskje litt annerledes på de forskjellige nettleserne.
medlem i 221 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav nbgoldin » ons 30.01.2008 11:34

Jeg kalte den bare for "Ut i vår hage, episode 1" uten noen filendelse, jeg gjorde det med en gang så kan godt hende at det fikset "problemet" :D

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav casablanca » ons 30.01.2008 11:43

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke så viktig med filendelse da Quicktime pro sikkert angir at det er en Quicktime fil uansett.

Da får vel kanskje du også opp et eller annet kryptisk filnavn til å begynne med i Safari. Vanligvis kommer det jo opp mer forståelige og "korrekte" filnavn når filvelgeren kommer opp (et eller annet lesbart navn med en filendelse).
Trickset er altså å laste ned hele videoklippet først, for så å ignorere det merkelige filnavnet som kommer opp i filvelgeren og lagre det som en Quicktime movie fil uansett.
medlem i 221 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav twintip6 » ons 30.01.2008 11:51

hva slags plug in trenger man for å se det? Jeg får bare opp en legokloss med et spørsmål tegn:S
medlem i 207 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav casablanca » ons 30.01.2008 11:58

Da har du ikke installert Flip4Mac. Uten den kan ikke Quicktime takle Windows Media filer.
medlem i 221 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav jervi » ons 30.01.2008 12:17

Fin guide! En liten rettelse bare:
casablanca skrev:For å avspille videoklipp i fullskjermstørrelse (noe man heller ikke kan gjøre med den vanlige versjonen av Quicktime.

Du trenger ikke betalingsversjonen av QuickTime for å kunne se fullskjerm lenger. Den funksjonen ble med i gratisversjonen sammen med versjon 7 av QT (på tide, spør du meg...)

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav twintip6 » ons 30.01.2008 12:57

Siden «NRK Nett-TV Nyheter - aktuelt» har innhold med MIME-typen «application/x-mplayer2», men du har ingen pluginmoduler som kan håndtere denne MIME-typen. Det skal være en pluginmodul tilgjengelig på denne websiden:

http://www.microsoft.com/windows/window ... nents.mspx
kommer det fortsatt opp, selv etter flip for mac:P
medlem i 207 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav Kaffri » man 28.04.2008 21:11

Nå som NRK bruker Silverlight og anbefaler det for Mac-brukere, lurer jeg på om noen har funnet ut hvordan man får lagret nett-tv programmer på harddisken gjennom Silverlight.

Eller om ingen vet... hvordan jeg skifter til Flip4mac versjonen når jeg ellers har valgt Silverlight for å se nett-tv på NRK.
medlem i 197 måneder
 

Re: Lagring fra NRK nett TV -en definitiv løsning?

Innleggav svano » tir 10.06.2008 18:47

Kaffri: om du fortsatt lurer velger du mellom mediaplayer (flip4mac) og silverlight under innstillinger oppe til høyre på nrk sin side.

Er det noen som vet hvordan man kan åpne strømmen fra silverlight i vlc? Fortstår det sånn at nrk skal over til bare silverlight... jeg foretrekker å se nrk programmer i vlc for å få fullskjermsvisning som overstyrer skjermsparer og strømsparingsinnstillinger på maskinen min.

Edit: fant ut av det selv, selv om løsningen ikke ble så elegant. Svaret lå i koden til nrk.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Neste

Returner til Diverse video



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron