Hvordan ta backup av AVCHD-filer for bruk i iMovie eller Final Cut Pro?

AVCHD-backup

Med to småbarn og et ønske om å forevige alle deres sprell, blir det fort mange timers film. Det er ikke alt man trenger å ha tilgjengelig for redigering. Hvordan ta vare på dette slik at man kan redigere det i iMovie i etterkant, men beholde AVCHD-formatets originale kompresjon?

AVCHD-formatet som blandt annet Sony benytter seg av i sine HD kameraer er meget komprimerte i forhold til kvaliteten. Derfor tar det mye mer plass dersom man skal importere filer i full HD-kvalitet til iMovie. Dette tar fort opp kapasitet på diskplassen. Særlig gjelder dette dersom man har bærbar mac, uten mulighet til å sette inn fler harddisker.

En måte å løse dette problemet på er å flytte "hendelser" til en ekstern harddisk. Det fungerer bra så lenge man har en harddisk som er formatert for Mac. Selv om lagringsplass blir rimeligere for hver dag som går, er det liten vits i å bruke mer plass enn nødvendig for en sikkerhetskopi.

En bedre løsning for iMovie er å lage en diskfil som er kopi av innholdet som finnes på kameraet. Da kan man lagre det på et trygt sted fram til man trenger "noen klipp fra poden og Bestemor, julen 2008". Ekstra lett blir det å finne det man trenger om man har "tagget" diskfilen med spotlight-kommentarer. Da er det bare å dobbeltklikke på den rette diskfilen, og vips så dukker den opp som et "kamera" i imovie. Til slutt er det bare å velge hvilke klipp man ønsker å importere, akkurat som når kameraet koples til.

For å lage diskfiler kan man f.eks. bruke Apples Diskverktøy, som finnes i "/Programmer/Verktøy" på alle Macer.

  1. Åpne Diskverktøy
  2. Klikk en gang på AVCHD-lagringsmediet i venstre kolonne
  3. Klikk på Ny diskfil-ikonet øverst i Diskverktøy-vinduet
  4. Gi filen et navn uten rare tegn eller mellomrom
  5. Sett Diskfilformat til kun-les

Dersom man bruker Final Cut Pro finnes det en enda enklere løsning. Der lager man bare en mappe, og flytter hele filtreet fra kameraets lagringsmedie (harddisk eller minnekort) over til ønsket sted. Deretter velger man File > Log & Transfer, og blar seg fram til mappen. Dette trikset fungerer dessverre ikke i iMovie-08, som undertegnede benytter.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

KDN

I Final Cut Pro så kan du også bruke Media Manager til å ta backup.

darksheer

Vil dette fungere ved backup fra tape ?

Jeg importerer en tape til imovie med full kvalitet (1080i).
Dette fyller jo fort opp disken....
Ser muligheten for å lagre dette eksternt eller over nettverket. Men dette å lage diskfil for hver tape vil gjøre det litt ryddigere. Ihvertfall for de tapene jeg ikke trenger å ha tilgjengelige hele tiden.

Men dette gikk ikke med mapper som jeg ender opp med når jeg importerer ?

DarkSheer

Bagatellmini

Jeg bruker å dra hele mappestrukturen fra kamera over til ekstern hardisk som backup. Jeg tar kun vare på mappen med MTS-filene (filmfilene).

Videre bruker jeg programmet Voltaic til å dekomprimere filene (filmklippene) jeg skal bruke fra MTS til mov-format (utpakking). Jeg kan velge å pakke ut i full HD 1080, eller halv 720 eller 540. På den måten er de ferdige til bruk i iMovie som mov-filer. Mov-filer som ikke brukes kan kastes (de blir svære), siden de orginale MTS-filene er lagret.

Problemet med la iMovie gå løs å MTS-filene direkte fra kamera, er at de (slik jeg forstår det) blir omkomprimert til Apple sitt HD-filformat før redigering, og dermed øker jo sjansen for tap av kvalitet.

Om dette er den optimale løsningen vet jeg ikke. Det beste hadde jo vært å kunne redigere direkte i iMovie med AVCHD-komprimeringen inntakt, da hadde jo tiden jeg bruker på dekomprimeringer i Voltaic vært spart. Måten Final Cut gjør det på høres jo toppers ut, men arbeider den direkte med AVCHD slik som iMovie og Final gjør med DV-formatet?

thomasb

Det er det store problemet er AVCHD, slik jeg ser det. Formatet er ekstremt dårlig egnet for redigering (høykomprimert video med loooong-GOP). Final Cut Pro har heller ikke native støtte for AVCHD-redigering, så der kan man velge mellom å transkode til Apple Intermediate Codec eller ProRes 422.

Mulig det kommer støtte for redigering av AVCHD direkte i Final Cut Pro en dag, men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger.

Bagatellmini

Min anbefaling (iMovie):
1. Last inn filer fra AVCHD-kameraet (MTS-filene) på en ekstern hardisk for backup, gjerne som beskrevet i innledning (eller via mappe/mov-metoden).

2. Plukk ut klippene som trengs for redigering i iMovie. (Ikke importer all råmaterial fra kamera til iMovie (via hendelser) slik som nevnt. Importeringen tar svært mye plass på hardisken.
Eksempel: En 43 sekunders AVCHD komprimert fil i kamera = 86,3 MB. Hvis samme filen importeres i iMovie i Full HD blir filen 633,8 MB (tenk deg størrelsen 1 times film i full HD :-()

3. Vurder bruk av ferdig film. Ikke noe poeng å kjøre full HD hele veien hvis sluttprodukten skal være på internett eller vises på prosjektor. Et alternativ som jeg bruker er å importere rett fra kamera i 540*960. Da blir samme filen 160,9 MB og fullgod for mange formål. (Prioritering: tid/plass/kvalitet). Bruk gjerne de ferdige eksportfunksjonene i iMovie.

fmorris

Er det mulig å eksportere filmen man lager i iMovie 08/09 i full HD eventuellt HD ready? Så langt har jeg bare fått den ut i "Apple TV format" 540P tror jeg det var. Hvis ikke det er mulig å eksportere i høyere oppløsning enn det, er det vel heller ikke nødvendig å importere i høyere oppløsning, eller...?

Nils Otto Økern...

Hei fmorris!

Jeg er enig i at dersom man aldri kommer til å benytte filmen til høyere oppløsning, er det ikke noen vits i å importere i høyere heller. Uansett vil jo filen ta mindre plass i komprimert full AVCHD. En annen tanke er jo at man ikke behøver å filme i bedre kvalitet en man skal benytte heller. For eksempel filming i full HD for å legge ut på dagens youtube er overkill. Meningen med mitt innlegg var å ha en metode å ta vare på råmaterialet uten å ta for mye plass. om kort tid vil vel full HD være en standard eksportfunksjon i en oppdatert iMovie. Uansett blir jo, som bagatellmini sier i punkt 3, en importert "540*960 fil" større enn AVCHD filen som ligger på kameraet.

Når det gjelder eksportmulighetene i iMovie, tar du til dels feil. Dersom man har QuickTime Pro, kommer det opp fler valg. Man kan i alle fall velge "eksporter med QuickTime...". Da får du opp en rekke valgmuligheter. Deriblandt full HD.

Mvh Nils

TheX

Vel, det er bare å ha forhåpninger, for med nyeste versjon av Final Cut Pro kan du nå redigere AVCHD ;)

// Thomas ~ The X

Jeg ble, den 12 Januar, 2006, offisielt optimist!

Bagatellmini

iMovie 09 har fått noen etterlengtede funksjoner for å lagre/håndtere HD-film, som løser noe av det som er nevnt ovenfor:

1. Mulighet for å lagre hele arkivet/mappestrukturen fra HD-kameraet til intern/ ekstern hardisk uten å importere klippene direkte inn i iMovie. Ved tilkobling av kamera vises det nye valget: "Legg alle i arkiv.." (nederst i iMovievinduet).

2. Mulighet for å importere/bruke de ulike klippene direkte fra mappestrukturen som er lagret (uten at kamera er tilkoblet). Denne nye importfunksjonen finnes under Arkiv/importer/kameraarkiv").

Dette gir følgende fordeler:
Innholdet fra kamera kan lagres komprimert (altså urørt i full HD-kvalitet) på ekstern hardisk for backup og senere bruk i iMovie. Du kan så velge den kvaliteten ved import som formålet krever (f.eks 540x960) og/eller senere importere på nytt (f.eks i full HD) hvis dette er nødvendig.

Et lite tips for å spare lagringsplass: Etter endt redigering i iMovie er det lurt å kjøre "Frigjør plass" under Arkivmenyen. Da slettes "restene" av filmklipp du har importert og ikke brukt i redigeringsprosjektet. (Hvis man har nerver til det kan man jo også slette alle iMovie-filene etter endt redigering og etter eksport til endelig filmformat :-). Lykke til!

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS