Bildeproduksjon - Del 1: Beskjæring/Oppløsning/Størrelse

Det fins tusenvis av nettsider med tips til Photoshop, og hundrevis av bøker. Det som irriterer meg mest, er at 99 % av disse konsentrerer seg om kreativ behandling av gode bilder. Det er jo kjempemoro å få jobbe med bilder i god kvalitet, men i realiteten er det sjelden man får jobbe med de beste bildene på daglig basis.

Jeg jobber i et reklamebyrå, og behandler bilder for alt av annonser, brosjyrer, magasiner og aviser. Flere av kundene leverer bilder selv, og mange av journalistene som leverer artikler med bilder, tar dårlige bilder med billige kamera stilt på «auto».

Virkeligheten min er altså ikke å jobbe med bilder tatt av kamera med 5-sifrede priser, og de som tar bildene er langt fra profesjonelle.

Derfor syns jeg det er på tide med en guide som er mer tilpasset bilder for avis og magasin, og som omfatter bilder av alle kvaliteter. Jeg hadde tenkt å skrive alt i en guide, men etter å ha skrevet litt, forstod jeg at det ble for langt. Jeg lager den derfor i mange små deler. Denne omhandler beskjæring, oppløsning og størrelse.

Teori vs. virkelighet

Teorien sier at man skal bruke Crop Tool aller først, for å fjerne det man ikke trenger fra et bilde. Men i praksis kan det jo hende at man får bruk for mer av bildet senere, f.eks. hvis man skal ha det utfallende eller rett og slett trenger å dekke inn mer plass der bildet skal brukes. De eneste tilfellene man alltid har bruk for Crop Tool, er på innscannede bilder som ikke har blitt forhåndsbeskjært i scanneprogrammet.

Crop i Camera RAW


Mange ser fordelen av å bruke Camera RAW selv til bilder som ikke originalt er i Raw-formatet. Se bildet for innstillingen du må velge for å få det til (CS3). Crop tool i Camera RAW tar ikke hensyn til oppløsning og størrelse, kun til proporsjoner:

(denne menyen kan du også få med høyreklikk inne i bildet

Klikk&dra for å tegne beskjæringen, klikk og dra utenfor beskjæringsfirkanten for å rotere. Triksene:

  • Begrens rotasjonen til trinnvis 15° ved å holde inne SHIFT mens du roterer.
  • SHIFT kan også brukes for å beholde proporsjonene når du endrer størrelsen ved å dra et hjørne. (Hvis du ikke allerede har valgt faste proporsjoner)
  • Hold inne Eple (CTRL i Win) for å midlertidig bytte til Straighten Tool. Klikk og dra for å tegne en linje som følger f.eks. horisonten. Crop vil da bli lagt på slik at mest mulig av bildet bevares i den nye vinkelen.

Ulempen med å beskjære i Camera Raw er at man ikke kan velge områder utenfor bildet, og derfor kan miste bildeinformasjon man ellers kan bruke til å f.eks. klone bildet større.

Størrelse og oppløsning i Camera RAW

Som nevnt bryr ikke Crop Tool inne i Camera RAW seg om oppløsning og dimensjoner. Du kan endre oppløsningen ved å klikke på den blå teksten under bildet, men det er like greit å endre dette når bildet er åpnet i Photoshop. Antallet piksler i bildet vil uansett bli uendret, du endrer kun forholdet mellom dimensjoner (lengde/bredde) og oppløsning.

Crop Tool i Photoshop:

Approach:

  • Hvis du vet høyden på det ferdige bildet, skriv det inn. Bruk cm eller mm etter ønske (webdesignere vil kanskje bruke pixels (px), men jeg konsentrerer meg om jobbing mot trykk).
  • Hvis du vet bredden på det ferdige bildet, skriv det inn
  • Hvis du vet oppløsningen på det ferdige bildet, skriv det inn

Det dreier seg altså om å skrive inn det du vet, enten ingenting, 1 ting, 2 eller 3 ting. Hvis du f.eks. vet at bildet skal brukes i en enspalters annonse på 46 mm, skriv inn 46 mm i bredden. Hvis du i tillegg vet at avisen annonsen skal i bruker en oppløsning på 180 dpi, skriv inn dette. Men, som nevnt tidligere, det kan lønne seg å ha noe å gå på.

Hvis du ikke skriver inn noe, vil Photoshop bevare mest mulig informasjon, og prøve å endre minst mulig på det som beskjæres.

Ellers fungerer Crop Tool som i Camera RAW, bare litt mer sofistikert, bl.a. med mulighet til å merke områder utenfor bildet, samt diverse valg på Options Bar som først dukker opp etter at du har tegnet den første firkanten.

Trykk ESC for å avbryte en beskjæring, ENTER for å fullføre.

Oppløsning og størrelse i Photoshop

De fleste guider vil her råde deg til å bruke en bestemt størrelse i Crop Tool som nevnt, eller i Image > Image Size.

Men sett at bildet du jobber med er i en InDesign-fil, og du får plutselig beskjed om å utvide fra 1 til 2 spalter. Da vil du trenge et større bilde. Hvis du har downsamplet bildet (senket totalt antall pixels), kan det ikke forstørres uten kvalitetstap, og du må kanskje behandle hele bildet om igjen.

Jeg fraråder derfor å downsample, med mindre du er HELT SIKKER på at størrelsen på bildet aldri skal økes senere.

Men det du KAN gjøre, er å endre oppløsningen til det samme som den ferdige publikasjonen skal ha, uten å endre på noe. Velg Image > Image Size, ta vekk haken på valget "Resample":

Dermed endrer du kun forholdet mellom lengde/bredde og oppløsning. Hvorfor er det vits i da, lurer du kanskje på? Vel, først må vi forstå oppløsning litt bedre.

Oppløsning

Oppløsning på papir måles oftest i DPI (Dots Per Inch). Så lenge fila fortsatt er på datamaskina, kalles det PPI (Pixels Per Inch). Dette fordi en pixel kun kan eksistere på en skjerm, og en dot ("blekkflekk") kun kan eksistere på papir.

Av og til måles oppløsning på papir på andre måter, f.eks. LPI (Lines Per Inch), og da må det regnes om for å få en fornuftig PPI. Det samme gjelder DPI, som ikke alltid kan oversettes direkte til PPI.

Her er det EN regel som gjelder: Spør trykkeriet!
Det vil spare både deg og trykkeriet for ekstraarbeid. Ingen av de tusenvis av bildene jeg har behandlet har hatt mer enn 300 PPI, så det er jo et greit utgangspunkt.

Selve forståelsen av begrepet oppløsning er ganske dårlig, ofte fordi det er dårlig forklart. Jeg skal gjøre mitt beste:

  • Oppløsning i en bildefil (PPI) betyr antall pixels per tomme i bildet.
  • Et bilde som er 10 tommer bredt, og som har 72 PPI, vil følgelig ha 720 pixels i bredden.
  • Ikke bli lurt av skjermen. Hvis et bilde har den egenskapen at det er 10 tommer bredt, har det kun betydning for utskrift. Hvis du skriver ut et bilde som har bredde 10 tommer, vil det komme ut som 10 tommer på papiret (bare sjekk med linjal) uansett hvor høy oppløsningen er.
  • Skal du lage bilder for trykk, er det derfor bare å glemme antall pixels i høyde/bredde, og tenke centimeter og PPI.
  • Skal du derimot lage bilder som skal vises på skjerm, bry deg kun om pixels, glem lengdeenheter og oppløsning.

Så tilbake til hvorfor jeg alltid endrer oppløsningen (som regel til 300 PPI) uten å endre verken bredde eller høyde. Grunnen ligger der bildet som regel brukes, i InDesign.

Når man leggger inn et bilde i InDesign, ser man størrelsen i Options på toppen av skjermen. Hvis bildet har rett oppløsning (f.eks. 300 PPI) satt i Photoshop, kan den som jobber med bildet i InDesign se størrelsen på bildet i prosent av originalen. Hvis det er under 100 %, betyr det at bildet får maksimal kvalitet på trykk. Hvis det er over 100 %, betyr det at bildet er skalert opp, og vil miste kvalitet på trykk.

(Den effektive oppløsningen kan også ses i Info-paletten i InDesign, men det er lettere å forholde seg til 100 %)

Så det å endre oppløsningen uten å endre størrelsen er en fin fail-safe i produksjon av trykksaker. I tillegg bevares så mye bildeinformasjon som mulig, slik at man kan endre bildet senere uten å tape mer kvalitet enn man likevel hadde gjort med originalen. Beskjæring og rotasjon er jo også lekende lett i InDesign.

Neste gang : "Del 2: Fargeprofiler og automatisering"
Jeg har lest 1000 forklaringer på fargeprofiler. I neste guide forklarer jeg HVA man gjør, i forhold til hva som reelt sett er vits i å gjøre.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

krøllkrøllesen

takk skal du ha!

Invisigoth

Takk for guiden, veldig bra synes jeg. :D

palelnan

:-)

Bare vent på den neste!

danibo77

Flott, men kunne du forklart hva "Resample Image" check-boksen egentlig gjør? Om man forandrer bildets oppløsning med eller uten resample.

(har aldri skrudd denne av..)

linnmann

Hej Danibo77

Du kan få forklaringen på dansk ;)

Du har et bilde på 150 PPI. Du vil ha det i 300 PPI og åbner det derfor i Photoshop.
Hvis du har resample på vil Photoshop resample ( løst oversat: gendanne) bildet. For at komme op på 300 PPI må Photoshop komme op med 150 nye pixels per tomme. Det er pixels som ikke eksisterer, så photoshop finder op disse pixels, basert på nærliggende pixels.

Derfor skal du ALDRIG resample!

Linnemann

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS