Arbeide med øyne i Photoshop

Å få øyne til å stikke seg ut i et bilde kan være nøkkelen til et flott portrett. I Photoshop er mulighetene mange for hvordan man kan oppnå gode resultater. Her er en teknikk som burde funke i de fleste tilfeller. Forutsetningen er et godt bilde (god oppløsning, lav ISO-verdi og høy skarphet), tatt med gode lysforhold for å fange mest mulig av detaljene i øyet.

Steg 1 - frem med detaljene

Velg dodge-verktøyet og sett rekkevidden til highlights og eksponeringsverdien til omtrent 20. Gå løs på irisen og særlig nedre del, uten å overdrive. Overdrivelse vil resultere i at man ødelegger detaljene og får et unaturlig resultat.

Deretter velger du burn-verktøyet og setter rekkevidden til shadows, og eksponering til en verdi mellom 10-15. Igjen, vær forsiktig så du ikke overdriver.

Arbeide med øyne i Photoshop

(Skarp opp bildet hvis du føler for det.)

Steg 2 - Blur og masker

Dupliser layeret slik at du får et nytt layer med samme bilde i. Dette skal vi bruke til å softe huden. Gå til menyen og velg Filter -> Blur -> Gaussian Blur. Radiusen kommer litt an på størrelsen på bildet, men prøv deg fram til du finner noe som ser ok ut. Jeg valgte en radius på 5,7 pixler til mitt bilde.

Arbeide med øyne i Photoshop

Deretter legger vi til en maske på blur-layeret ved å trykke på mask-knappen i layer-paletten. (Den ser ut som en firkant med en sirkel inni).

Velg forgrunnsfarge svart, og bruk en soft brush med opacity mellom 25-40 til å maskere slik at det opprinnelige øyet kommer frem. Pass også på å maskere blur effekten på eventuelle hår eller andre detaljer, ellers vil bildet få en veldig unaturlig look.

Arbeide med øyne i Photoshop

Steg 3 - Finishing touch

Nå er vi i grunn ferdig med grunnstegene, men noe mangler. Legg på adjustment-layers med levels, curves og channel mixer, og lek deg med innstillingen til du finner den looken eller effekten du er ute etter. Masker slik at kun selve irisen berøres av effektene.

Arbeide med øyne i Photoshop

Steg 4 - Vær kreativ

Jeg ønsker fremdeles å få litt mer ut av dette, og kanskje skape litt større kontrast. Det fins ingen fasiter til innstillinger her. Bildet jeg brukte kunne fremdeles få litt større kontraster så jeg la først på et adjsutment layer med brightness/contrast og økte kontrasten ganske kraftig. Jeg hadde et bilde som var veldig godt eksponert så det tålte mye "juice" her uten å ødelegge noe. I hovedsak oppnådde jeg større konstrast i selve irisen.

De siste stegene for meg ble å bruke levels til å justere ned og gjøre kantene mørkere, korrigere eksponeringen med exposure og hue/saturation helt til slutt. Alt er gjort med adjustment layers, og jeg brukte masker på levels og exposure for å unngå å gjøre endringer til selve øyet, siden jeg var ganske fornøyd med det. Til slutt fjernet jeg mye av fargeinformasjonen for moro skyld ved hjelp av hue/saturation.

Arbeide med øyne i Photoshop

Som dere ser av innstillingene, har jeg satt saturation til en ganske lav verdi som passer min smak, men alt mellom -100 til 0 fungerer fint i forskjellige sammenhenger. Deretter bruker jeg hue-slideren til å lete meg frem til en fargetone jeg synes er fin.

Slik ble mitt ferdige resultat.
Arbeide med øyne i Photoshop

Bare for å understreke, steg 3 og 4 er kun mine forslag og her er det jo mange retninger man kan gå i, sett fra et kreativt standpunkt. Steg 1 og 2 er grunnsteinen i denne teknikken for å forbedre øyne i bildene dine, men det må sies at man kommer ikke så veldig langt uten et godt utgangspunkt.

Lykke til!

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

lapsklaus

Takk for glimrende guide! For ikke mer enn noen timer siden lette jeg rundt på nettet etter en god guide om akkurat dette. Har et lite spørsmål ang. punkt 3 (som sikkert skyldes at jeg ikke er så vant med å bruke adjustment layers og masks): Mener du at man skal lage en layer mask for hver adjustment layer?

Min fremgangsmåte for å fikse øyne har til nå vært
1. markere conjunctiva (det hvite) først med lasso tool, for å gjøre dette hvitere med gamma correction og evt desaturere den røde kanalen dersom det er noen røde spots igjen.
2. ramme inn iris og øke eksponering
3. blurre kantene rundt iris og conjunctiva for å glatte overgangene

Hva tror du om den metoden? Dog, jeg ser jo at man kanskje har litt mer kontroll med din metode..

ameneon

Når du lager et nytt adjustment layer vil det automatisk legges til en layer mask på adjustment layeret.

Din metode funker nok den og, men vil gi et litt annet resultat vil jeg tro. Mange pleier å legge en adjustment layer med curve som lyser opp områdene rundt øynene for å gjøre de brightere. Da vil også det hvite bli enda hvitere.

Du kan også ta en titt på guiden min om non-destruktiv bilderedigering for mer om dette.

Loose Change | blog | torrent-guide | last.fm | Quicksilver-guide |

lapsklaus

Takk for godt svar, jeg skal også sjekke ut guiden din.
Et lite spørsmål til, forresten: Jeg ser at din fremgangsmåte var veldig hensiktsmessig når det gjaldt akkurat det bildet i guiden, hvor selve øyet nærmest var hovedmotivet. Men når man har et større ansiktsportrett hvor også overkroppen og resten av ansiktet er viktige, blir det kanskje litt overkill å legge gaussian blur på hele bildet? Jeg mener, man må jo da maskere vekk blur´en fra store områder av bildet, for dersom bare øynene er skarpe og resten bløtt vil det jo se ut som om dybdeskarpheten er feil?

ameneon

Ja,helt riktig i forhold til dybdeskarpheten. Hvor soft man ønsker å gjøre noe vil jo være en smakssak, og komme an på hva slags uttrykk man er ute etter. Hvis du vil softe deler av bildet, kan du godt gjøre det, og så bruke mer tid på å maskere vekk gaussian blur. La oss si at du maskerer med en soft brush med opacity 18-20%. Det vil da ta deg ganske mange strøk med brushen for å maskere det fullstendig bort. Men hvis du maskerer litt etter litt, men er flink med å sørge for at detlajer og linjer er mer eller mindre skarpe vil du få et bilde der noen overfalter som f.eks. hud blir bløtere, uten at det ser ut som det er noe feil med dybdeskarpheten. Dette er en teknikk man kan eksperimentere med, for å finne noe som passer hvert enkelt bilde. Brushing er vanligvis noe jeg tar meg god tid med.

Loose Change | blog | torrent-guide | last.fm | Quicksilver-guide |

lapsklaus

Supert! Dette er bare glimrende! Akkurat det jeg trengte nå. Jeg skal gå i gang med å eksperimentere, ser at dette er noe jeg vil ha glede av å lære! Takk for gode svar!

ameneon

Bare hyggelig!
Morsomt at du satte pris på guiden! ;)
Loose Change | blog | torrent-guide | last.fm | Quicksilver-guide |

Siljeamalie89

finner ikke msask knappen jeg, som du forklarer er en firkant med en sirkel inne i.. kunne du forklart litt nøyere for meg?

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS