Fem gode SEO tips (del 1)

Når du har brukt timer, uker og kanskje måneder på å utvikle din nettside, er det svært frustrerende at siden din ikke dukker opp i søkemotorer som Google. I et par artikler framover vil Kreativ1 fokusere på SEO - såkalt Search Engine Optimization og hvordan dette kan hjelpe deg å få en god plassering i Google og andre søkemotorer.

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization og er et navn på alle de aktivitetene man foretar seg for å få synlighet i søkemotorer som Google, Yahoo og MSN. SEO kan være alt fra små endringer på nettsiden til fullstendig ombygging av nettsider og avanserte lenkestrategier. Målet er uansett det samme, rangere bedre i Google/Yahoo/MSN etc. på gitte søkeord.

SEO unødvendig?

Teknikkene som ofte nevnes i sammenheng med søkemotoroptimalisering er noe som i bunn og grunn bør bli gjort når du lager nettsiden og ikke i etterkant. Man kan med andre ord derfor si at SEO egentlig er unødvendig hvis du allerede på forhånd har gjort et godt håndverk. Lager du en nettside som følger W3Cs standarder og som er semantisk oppbygget er du allerde godt på vei. Dessverre gjør Dreamweaver, Frontpage og andre lette løsninger folk late og håndverkene er ikke så gode som de bør være. Det kan da være lurt å gå gjennom sjekkpunktene som vi i denne og fremtidige artikler vil presentere.

Når du leser dette bør du ha en ting godt plantet i underbevistheten, du skal lage sider for mennesker og dine brukere - IKKE en søkemotor.

Fem gode SEO tips

Semantisk HTML/XHTML

Når Google og andre søkemotorer er ute å indekserer nettsider, foretrekker de at nettsiden din er semantisk bygget opp. I HTML standarden er det spesifisert en rekke tags for forhåndsdefinerte elementer som overskrifter, paragrafer, lister og strukturert tekst.

La oss ta et utgangspunkt i taggen HEADING. I følge W3 skal a heading element briefly describes the topic of the section it introduces. Heading taggen består av h1, h2, h3 osv. hvor h1 representerer hovedoverskriften, mens h2 representerer underoverskriften osv.

HEADING taggen skal med andre ord benyttes i overskrifter for å beskrive innholdet i seksjonen den introduserer. Google og de andre søkemotorene følger W3C sin standard når de indekserer og vil derfor lett kunne identifisere overskrifter når de er laget med en HEADING-tag fremfor f.eks. en egen definert CSS-tag.

Å lage semantisk HTML dreier seg derfor om å bruke W3Cs forhåndsdefinerte tags for elementer som overskrifter, paragrafer, lister og strukturert tekst. Gjør du det, vil Google og de andre søkemotorene lettere forstå hva som er hva i ditt innhold.

Du kan lese mer om semantisk HTML på W3 sine temasider

Lag Validerende HTML/XHTML

World Wide Web Consortium, eller W3C som organisasjonen ofte kalles, har laget en standard for HTML/XHTML. Når du lager en nettside er det viktig at du holder deg innenfor disse standardene. Det er viktig pga. nettleserkompatibilitet og det er viktig når man prater om SEO. Google, Yahoo og de andre søkemotorene forholder seg, ikke overraskende, til HTML-standardene vedtatt av W3C. En nettside som følger standardene (og i tillegg er bygd opp semantisk som beskrevet i punkt 1) vil mest sannsynlig bli bedre indeksert av søkemotoroene. Når søkemotorene leser sidene dine slik de er ment, vil mer av ditt innhold bli indeksert.

Det finnes en rekke verktøy for å sjekke om siden din validerer. Det er svært lett å anbefale W3C sitt eget valideringsverktøy som er rett og slett glimrende. I utviklingsfasen kan det være lurt å installere verktøy som f.eks. FireBug, en "Add On" til den populære nettleseren Firefox. FireBug og lignende verktøy gjør det lettere å finne valideringsfeil og andre problemer med din kode.

Opprett en robots.txt fil

Robots Exclusion Standard eller "robots.txt" er et begrep man ofte hører i SEO-sammenheng. Nettsideeiere som ønsker å hindre søkemotorer fra å indeksere utvalgte sider kan benytte en Robots Exclusion Standard fil (populært kalt robots.txt) for å spesifisere hvordan innhold skal indekseres av robotter som Google, Yahoo osv.

En robots.txt fil er med andre ord en fil du legger på din webserver som forteller søkemotorene hvordan de skal indeksere en side, eller snarere hva de ikke skal indeksere. Det kan være mange eksempler på tilfeller hvor man ikke ønsker at søkemotorene skal indeksere visse deler av din nettside. Er det for eksempel gunstig at Google indekserer din RSS-feed eller er dette bare en "spider trap" - et tilfelle hvor søkemotoren sendes i en evig runddans på ditt nettsted?

Med en robots.txt fil kan du begrense hva søkemotoren indekserer og dermed gjørde indekseringen av din side mer effektiv. Ikke la søkemotoren indeksere din RSS-feed, din blogg-kalender eller administrasjonsdelen av ditt CMS - dette hjelper ikke på synligheten til din nettside.

Google har laget en glimrende side som forklarer mer inngående hvordan du lager en robots.txt fil og hvordan du kan lage en fil for Google, en for Yahoo osv.

Metatags

I søkemotorenes spede barndom var såkalte metatags, eller metakoder som det ofte kalles på norsk, det store. Søkemotorene brukte metakodene til å hente inn informasjon om en nettside og det var i all hovedsak metakodene "description" og "keywords" som ble brukt. Her kunne eieren av nettsiden oppgi nøkkelord som beskrev siden og skrive en liten beskrivelse omkring innholdet. Metatags ble raskt misbrukt og søkemotorene har derfor i senere tid ikke vektlagt disse metataggene i indekseringen. Det er allikevel viktig at metatags faktisk oppgis og mer enn ofte er det faktisk din egen meta-description som havner som nettsted beskrivelsen i Google.

Det er viktig at hver unike side på din nettside har en unik meta-description som forklarer hva denne siden handler om. I tillegg anbefales det også at hver side har meta-keywords, nøkkelord som er tilgjengelige på den aktuelle siden. I tillegg til disse to metataggene finnes det en rekke andre metatags som kan være nyttige å bruke:

  • noindex: forhindrer siden fra å indekseres
  • nofollow: forhindrer Googlebot fra å følge lenker fra denne siden
  • nosnippet: forhindrer en kodebit fra å vises i søkeresultatene
  • noodp: forhindrer den alternative beskrivelsen fra ODP/DMOZ å bli brukt
  • noarchive: forhindrer siden fra å bufres
  • unavailable_after:[dato]: her kan du angi datoen og klokkeslettet du vil stoppe gjennomsøkingen og indekseringen av denne siden
  • noimageindex: her kan du angi at du ikke vil at siden skal vises som henvisningsside for et bilde som vises i Googles søkeresultater.

Google har laget en god oversikt over hvilke metatags som Google tolker og eksempler på hva de kan brukes til.

Ikke gjør dette..

Vi har nå snakket mye om hva du skal gjøre, men å gjøre nettsiden din lettere å indeksere for Google handler også om hva du IKKE må gjøre. Her er et par viktige punkter omkring hva du ikke må gjøre på din nettside.

Del 2 følger..

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

Henrik Lied

For å komme med litt tips til terminologien:
La oss ta et utgangspunkt i taggen HEADER.
For det første er det ingen tagg som heiter HEADER. Ordet du leiter etter er elementgrupperinga HEADING.

Unngå også bruken av ordet ‘‘tagg’’ -- ein tagg er oppmarkeringa av starten og slutten på eit element. Element er difor det korrekte ordet (som du også hadde sett om du faktisk sjekka kildene dine litt meir nøyaktig [jfr. seksjon 7.5.5])

Ellers er det veldig, veldig bra. Stå på! :-)

admin

Klar over forskjellen på TAGG og ELEMENT, men vi har i denne artikkelen valgt å henvise til begreper som folk allerede kjenner siden dette er en artikkel for nybegynnere, ref. bruken av HTML-TAGS ;) Header vs. heading har du selvsagt rett i.

svar

:D min hjemmeside, www.isvein.net, som er laget i rapidweaver , ble godkjent til XHTML 1.0 Transitional av W3C

cruzader

mener social bookmarking er like viktig som seo, og for noen keywords viktigere.
en sak på førstesiden i digg+stumbleupon koster 15$ om du ikke jukser den opp selv, har den noenlunde kvalitet så ikke begravd (gjerne få en skrevet, 800ords er 8$) kan det gi 75000 på en bra dag.

23$ for opptil 75000, selv med bare en popunder av reklame har du de 23$ tilbake av 23000 hits.

MacPhisto

Jeg skjønner at man ikke skal ha skjult tekst med "sex, porn etc etc etc" men hva med min webside www.fargeekte.no som omhandler kalibrering av TV, når jeg søker i google og bruker ordene "kalibrering + TV" så ønsker jeg selvsagt at min side kommer øverst. Hvordan skal jeg få siden min til å dukke opp øverst? Kan robots.txt brukes til å inkludere ord hvordan siden skal opptre på Google?

Apple Certified Technical Coordinator
1. Power Macintosh G3 (B&W), 450 MHz, 0,7 TB, 640mb - 2. Power Macintosh G3 (B&W), 400 MHz, 80 GB, 640mb - PowerBook G4 (15"), 1 Ghz, 768mb, 60GB, 7200rmp - iMac (20") G5, 1,8 ghz, 160GB, 1.2

termserv

Er ikke dette egentlig Dev1-type artikkel? SEO er vel mer utvikling enn kreativitet.

http://www.ronny-andre.no
MacBook Pro 15.4" + iPod Photo 20gb + Canon EOS 400D + Apple iPhone 8GB

cruzader

macphisto; robots.txt henviser google og andre søkemotorer sine bots til hvor du har sitemap og hvilke steder på siden du ikke vil ha indexet.
om du vil ranke på "kalibrering tv" må du bygge deg backlinks til siden din med "kalibrering tv" som navnet på linken.
google sin hellige gral er backlinks for keyword ranking, ser kalibrering tv har bare 183k treff så burde ikke ta mer enn noen hundre linker for førstesiden i resultat.
plus du må markere kalibrering tv på siden din som keyword.

en google backlink tar generelt 3uker fra plassert til i søkemotoren, du kan se i google webmaster tools og link dashboard alle linkene "underveis" da de kommer der en 2uker før i søkemotoren.

men ser at du bare har 1 side på siden din, så komme høyt i treff er umulig.
google ser på sider med under 10sider i sitemap som en landing (innholdsløs side ment for og hente folk fra lavere keyword til hovedside) noe de straffer rankingen din for.
skal du ha noe håp om komme på første 5sidene må du øke antallet ditt sider, gjerne legge til noe enkelt som liste av tv'r støttet med spec side for hver.

martin

Det er nok en Dev1/Kreativ1 artikkel, slik jeg ser det. Dev1 er fortsatt ikke "helt på beina", så derfor passer det best å legge den her ;)

s0bc

Har akkurat lagt inn diverse metatags. Hvordan fungerer den indekseringsprosessen som nevnes - kan jeg forvente at dette gir seg utslag på f.eks Google umiddelbart eller hva?

cruzader

indeksering kan ta fra dager til måneder etter hvor mye backlinks du skaffer deg.

meta delen gjør susen først etter googlebot stikker innom siden din, for og sende han i riktig retning trenger du backlinks fra andre sider/forums etc

enkleste er legge ut siden + 5-10undersider på digg,stumbleupon,propeller etc da disse indekseres flere ganger i døgnet av google.
(digg og stumbleupon blir generelt ganske undervurdert, it/spill sider driver lett mer trafikk derfra enn søkemotorer)

andre lette linker er putte linken i forumsignaturer, googlebot vil da bli sendt i din retning hvergang den topicen/posten blir oppdatert i indekset.
smiske med venner og bekjente med høy postcount om de vil legge linken i sin signatur noen uker.

generelt blir digg sett på som raskeste og sikker start på indeksering (første sidene "inne") innen 72timer.

kommentarer i blogs med høy pr krever litt mer innsats i lese saken for hver kommentar så ikke den blir fjernet som spam.
er en liste blogs som ikke har nofollow her;
http://courtneytuttle.com/blogs-that-follow/

men de backlinkene er og verdt innsatsen, du kan generelt regne at 100 linker fra pr3 er du sikret pr1 eller 100 fra pr4 sikret pr2 i neste oppdatering.
i søkeresultat kan du i korte trekk se på linker med pr er gullstjerner, den med mest gullstjerner kommer først.

s0bc

Sweet! Knoter rundt inne på Digg nå:)

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS